Champagneløbet 2016

Nytårshalvmarathon

 

Om formiddagen den 31 december afholdes der hvert år nytårshalvmarathon i Silkeborgs flotte natur. Og jeg har taget den beslutning, at jeg vil gøre det til en tradition at deltage i løbet. Det betyder nemlig, at man er nødt til at træne sit løb målrettet hen over off season for at præsterer godt. I år gik jeg efter at lave en ny personlig rekord på distancen, og gerne så tæt på 1:30 som benene tillod!

Løbsdagen

 

Dagen startede med en kop kaffe og en snak med mine trænings kollegaer fra Team Kona Spirit, vi gennemgik hvilket pace vi ville løbe, og jeg fik opsnappet et par gode råd om ruten fra nogle af dem som havde løbet turen før. Vi luntede i samlet flok ned til start, og varmede op med nogle stigningsløb lige før start. Vi placerede os helt fremme i feltet, og da starten gik åbnede det med en mindre sprint (tradition). Jeg kiggede ned på mit ur efter den første kilometer, og kunne se at jeg havde løbet den i pace 3:40… Alt for hurtigt! jeg satte farten ned til 4:20, som jeg satsede på at kunne holde hele vejen.

Første Runde

 

Ruten var lagt sådan, at man skulle løbe to runder af ca. 10,6km. Hver runde havde 2 længere bakker, samt 2 lange strækninger med meget hård modvind. Efter den første runde følte jeg mig godt tilpas, jeg kunne mærke at mine ben var gode, og at mit energi niveau var som det skulle være. Jeg havde løbet sammen med en fra Team Kona Spirit hele vejen, og vi førte skiftevis an og tog vinden for hinanden.

Anden Runde

 

Starten af anden runde var okay. Jeg havde justeret tempoet en smule ned, med den forhåbning at det ville give mig lidt at “skyde med” de sidste 3km af løbet. Da vi når et godt stykke ind i anden runde, og passerer den første bakke indtager jeg min første og eneste energi gel. Jeg kunne mærke at maven ikke var helt med på den ide, og jeg begyndte at føle ubehag kort efter. Da der er ca 7km hjem begynder jeg at mærke trætheden, og kort sagt er jeg hårdt presset de sidste 7km til mål. De sidste 2km inden mål, er en strækning med meget hård modvind, og jeg kunne her for alvor mærke at jeg var presset! Mine ben ville ikke mere, men jeg pressede den det bedste jeg havde lært, og endte i mål med en ny PR på 1:35:00, og som Nr 4 i min aldersgruppe.

Jeg er lidt ærgelig over at jeg ikke kunne holde det pace jeg havde at mig for, men vinden var desværre alt for hård ved mig, og benene bare ikke gode nok på dagen. Mit mål for næste år, er at skære 7 minutter af tiden, og dermed løbe den på 1:28:00.