Crawl Teknik – Triathlon

Crawl Teknik For Triatleter

Min Erfaring

 

Jeg har svømmet crawl igennem de sidste 3 år. Og det skal siges at jeg stadig har massere af punkter hvorpå jeg kan forbedre min crawl teknik. Her i indlægget vil jeg komme igennem de råd jeg fik, som gjorde mig til en bedre svømmer. Da jeg startede for tre år siden, kunne jeg ikke svømme mere end 25m crawl, før jeg måtte holde pause. Nu svømmer jeg uden problemer de lange distancer i fornuftigt tempo, og har en 100 meter tid på 1:20 uden dragt. Mit svømme orinterede mål er at svømme under 1 time og 5 minutter til Ironman CPH næste sæson.

Crawl teknik råd

 

Inden jeg skriver nogle rent teknikmæssige råd ned, vil jeg som mit første råd anbefale, at man melder sig ind i den lokale triathlon klub. De råder højst sandsynligt over kompetente trænere, som kan hjælpe med at finpudse din teknik. Det har haft en stor betydning for min svømme tekniske udvikling at være medlem af Randers Freja Triathlon klub.

  • Bliv medlem af en Triathlon klub.
  • Kig ned. Når man svømmer crawl er det vigtigt at man ikke kigger for meget fremad, da man ved at kigge frem bøjer i nakken og dermed tvinger hoften nedad. Dette resulterer i at man får en dårlig possition i vandet. Derfor kig nedad mod bunden af poolen.
  • Lige svømmetag. Sørg for at du ved hvert svømmetag placerer din hånd i en lige linje foran dig når den rammer vandet. Den må ikke krydse indover midterlinjen af din krop.
  • God rotation i kroppen. Ved hvert armtag, sørg for at strække armen helt ud som om du skulle nå noget ude for enden. stræk så meget at du kan mærke din krop rotere i vandet. Dette hjælper dig til at undgå skader, og samtidig er man mest “aerodynamisk” når man ligger på siden i vandet.
  • Stræk benene og lav små benspark. Sørg for at du strækker benene når du svømmer, og dermed lader sparket komme helt oppe fra hoften. Sørg også for at lav små hurtige spark i stedet for store langsomme.
  • Fang vandet. Når du har din arm strukket helt ud, og skal til at trække den tilbage. Sørg for at håndfladen peger skråt nedad mod poolen og mod dig, og fingrene skråt fremad og ned mod poolen. Herefter trækker man armen tilbage og færdiggøre armtaget. Dette kaldes for catch fasen, og er vigtigt for at man kan fortrænge mest mulig vand, og derved få mest mulig fremdrift.

Tips til god svømmetræning med fremgang

 

Jeg vil meget stærkt fraråde at anvende håndplader, da de kan give slemme skulderskader for os som ikke er på meget højt svømme niveau. Ligledes vil jeg anbefale, at man øver svømmeteknik UDEN sin våddragt på, da man får meget mere ud af træningen på den måde. Herudover handler det om at svømme så ofte som muligt, og minimum 2 gange om ugen, da det hele handler om at få kroppens muskler til at huske de korrekte svømme bevægelser. Prøv også at fokuserer på en eller to tekniske ting ad gangen, og fortsæt først når du føler at du har styr på dem.

Video om crawl teknik

 

Jeg har fundet en video på youtube som jeg mener er super godt lavet, og forklarer de punkter jeg har nævnt.

 

Klik på linket for at se videoen.

 

Crawl teknik video