Koffein og Triathlon

Koffein og Triathlon

 

For rigtig mange mennesker rundt om i verden, er koffein et uundværligt stof. Jeg kender det fra mig selv. Der er ikke noget der skal komme i vejen for min kop morgenkaffe. 🙂

 

Jeg er uden tvivl afhængig af koffein i min hverdag. Og det har jeg som sådan ikke noget problem med. Men hvad med under træning og konkurrencer? kunne man have gavn af en gel med koffein, eller er det ikke noget man mærker?

 

Mine personlige erfaringer med det er, at jeg får meget ud af det, hvis jeg indtager en koffein gel når jeg er rigtig træt. Typisk når jeg på løbeturen rammer “krisen”. Det er som om, at koffeinen kvikker mig op, og giver mig overskuddet en smule tilbage. Jeg har udført et par forsøg med at indtage koffein under konkurrencer. Ved det ene forsøg undgik jeg at indtage koffein 7 dage op til et løb (Silkeborg Triathlon 1/2 jernmand 2015). Og ved det andet forsøg ændrede jeg ikke på mit koffein indtag op til løbet.

 

Forsøget hvor jeg ikke ændrede på mit koffein indtag op til løbet (indtager 4-5 kopper kaffe om dagen). Her var der for mig, ikke nogen mærkbar effekt af den koffein gel jeg indtog under løbet. Den virkede for mig som enhver anden gel.

 

Forsøget hvor jeg undgik indtagelse af koffein op til løbet. Her var der for mig virkelig stor og mærkbar effekt af den koffein gel jeg indtog. Jeg følte mit hovede kvikkede op, og jeg fik det sidste skud energi der var nødvendigt, for at komme igennem “krisen”. Super fed effekt, og helt klart noget jeg vil gøre igen. Det skal dog siges at det ikke altid går godt når man eksperimenterer – og derfor er det ikke godt at gøre til et løb.

 

Det skal dog siges, at den dag du stopper med at drikke kaffe er ikke en særlig rar dag… Jeg fik hovedepine og et ubehageligt humør, men det bliver allerede bedre på dag to, og på dag tre har man det helt fint igen 🙂

 

Teorien omkring koffein og træning kan man læse mange steder rundt om på nettet. Dog syntes jeg, at der er et studie fra 1995, som for os triatleter er interessant. Du kan læse en god beskrivelse af det, og andet information om koffein og Triathlon ved at klikke her