Silkeborg Triathlon 1/2 Jernmand – Løbsberetning

Silkeborg Triathlon 1/2 jernmand 2015

Så var tiden inde. det store mål for 2015 sæsonnen skulle nu køres.

 

Dagen startede jeg, som jeg plejer at starte en raceday. står op i god tid, spiser havregryn med vand, og gerne et par mandler oveni. Imens jeg sidder og spiser, gennemgår jeg somregel min pakkeliste, og tjekker om det hele er som det skal være. Det må siges at jeg på en tidlig morgen som denne savner en kop kaffe. Men jeg havde besluttet mig for ikke at drikke kaffe ugen op til løbet, for at få det fulde udbytte ud af en gel med coffein indtaget på det rette tidspunkt.

 

Vejret op til Silkeborg Triathlon så meget skidt ud! ugen op til, var der lovet store mængder regn og blæst. Så jeg havde overvejet at skifte mine GP400 dæk ud med scwalbe durano plus for at undgå punktering. Men dagen inden løbet ændredes vejrudsigten fra regn og blæst til 20 grader og overskyet – Perfekt vejr!

 

Så gik turen til Silkeborg. Jeg ankom i god tid, og mødtes med min far, som skulle køre den 1/4 distance. Vi fik skrevet os ind og placeret cyklerne. Nervøsiteten var begyndt at melde sig i takt med at vi kom tættere på race start. Pludselig var der briefing og før jeg vidste af det, var vi alle i vandet klar til start. Vandet var dejlig klart og jeg havde lige nået at svømme 100m rolig crawl inden vi stod klar til start. Jeg havde placeret mig næsten helt foran og i midten af feltet. En placering der var modsat af hvad jeg har gjort til andre stævner i år. Men startskudet lød og vi begyndte at svømme. Jeg kom hurtig ind i rytmen, og fandt til alt held at ham der var startet foran mig havde god fart på – så jeg lagde mig bag ham for at spare kræfter. Da vi var nået ca. 600m ud var vi delt i mange grupper. Jeg kunne se en gruppe 100m foran. jeg satte farten en smule op, og kunne mærke at dem bag mig var nødt til at slippe mine fødder. super! Efter første runde skulle man op og løbe 100m på stranden. Noget jeg aldrig før har prøvet. Den fik fuld gas – og det var en kæmpe fejl! jeg hoppede i vandet, forpustet og med høj puls, hvilket gjorde det svært at komme tilbage i rytmen. Jeg svømmede resten af turen alene. Bag ved føregruppen og foran forfølgergruppen. Jeg sluttede svømningen som nr. 1 i min aldersgruppe.

I T1 gik alting galt. grundet mine rygproblemer skal jeg gerne have et neopren nyrebælte på når jeg cykler, dette kan jeg ikke svømme med, og skal derfor tages på i T1. Det resulterer i at jeg står med bar overkrop i første skiftezone, og jeg får dermed en 60 sekunders tidsstraf…. øv! Op på jernhesten og så afsted. Benene var gode på cyklen, og trods den hårde rute med de mange højdemeter, formåede jeg at holde et snit på ca 33km/t. Jeg fulgte min energiplan og følte mig stærk! Da jeg kom ind fra cykelturen havde jeg tabt 2 pladser og lå nu på en 3 plads i min aldersgruppe (den ene tabte jeg i T1).

 

I T2 gik det som det skulle – Hurtigt skift og følelsen af stærke ben! De første 10km løb var udemærket! jeg holdt mig stadig til min energiplan, og den så ud til at fungere. Jeg kunne mærke efter ca 14 km begyndte jeg at blive træt. Jeg manglede energi! Og fra 14-17km var det rene helvede! Jeg besluttede mig for at tage en ISO-Gel med coffein for at give energi til det sidste! noget jeg ikke var vild med at gøre, da jeg i træningen ikke har afprøvet taktikken. Men det virkede! mit hovede kvikkede op, og mine ben fik energien tilbage. (Læs mere om koffein og træning ved at klikke her). Jeg øgede mit tempo og kæmpede mig i mål med alt hvad jeg havde!

 

Det endte med en 3 plads i min aldersgruppe med tiden 05:20:00. Jeg var ret tilfreds med resultatet af dagen, og følte at jeg havde givet alt hvad jeg kunne.

 

Muligvis skulle jeg have disponeret en smule anderledes på cyklen, men triathlon er stadig nyt for mig, så mon ikke korrekt disponering kommer med erfaringen?

 

Kort om Silkeborg Triathlon:

 

Super fedt stævne i dejlige omgivelser – rigtig godt arrengeret!

 

God mulighed for at afprøve ruterne til de planlagte fortræninger!

 

Fantastiske ruter og dejligt vand at svømme i!

 

God mulighed for udleveret energi på ruterne!

 

Mange højdemeter på både cykling og løb.

Ruter

Depoter og vejvisning

Oplevelse