Tri ved Søen 2017

Tri ved Søen 2017 – Løbsberetning – 1/2 Jernmand

Træningen op til Tri ved Søen

 

Min træning op til Tri ved Søen har forløbet nogenlunde som det skulle. Jeg har haft stor mængde på cyklen og i løbeskoene, og min skulder er i fortsat bedring – hvilket betyder at jeg også får svømmet mere og mere. Dog skal det siges at jeg jo træner med henblik på Ironman Copenhagen, og derfor har næsten alt min mængde træning foregået i IM pace. Ugen op til stævnet svømmede jeg min første openwater tur, og kørte en 32km TT tur i den (meget) høje ende af min 1/2IM watt zone. Alt så godt ud, og der var lagt op til at jeg skulle køre stærkt!

Game Plan

 

Jeg fik udleveret en gameplan af min træner, som beskriver hvilke watt tal jeg skal køre med på cyklen, og hvilken puls og pace jeg gerne skal holde på løbet. Den fortæller også om mit energi indtag, og hvad jeg skal være opmærksom på i mine skift.

 

Det er første gang jeg prøver at køre efter en gameplan, og ligeledes første gang jeg rigtig anvender watt og puls i konkurrence, så derfor var jeg spændt på at prøve det af!

 

Planen

Svømning: 1900m – 31 minutter

 

Cykling: 90Km – 250watt – 38+km/t

 

Løb: 21,1Km – puls 160 stigende til max – ca. 4:15 min/km

 

Men sådan gik det ikke helt…

Race Day!

 

Så kom dagen hvor tri ved søen 2017 skulle køres. Som altid står jeg op i god tid, og spiser min morgenmad som består af havregryn med rosiner og banan samt kaffe. Jeg begynder med det samme at indtage væske med High5 zerro drops (vand med salte og mineraler), da det ser ud til at blive en varm dag. Efter at alt grejet er tjekket efter drøner jeg nord på sammen med min familie, som skal med for at heppe på mig 🙂

 

Vi ankommer til skiftezonen, og jeg begynder at stille mit grej op. Jeg er en smule sent på den, og i alt forvirringen glemmer jeg at få mit pulsbælte på – rookie mistake! Men jeg når ned til søen hvor racebriefingen er godt igang, og føler mig klar til at køre stærkt! IMG_0877

Svømning

 

Svømmeruten er ret simpel, man skal svømme søen rundt og ende med at kome op ved siden af en badebro. Starten lyder og alle løber ned til vandkanten og hopper i. Jeg har placeret mig forrest i den ene side, da det somregel passer til mit niveau. Efter den obligatoriske “vaskemaskine” og kamp om at få plads til at svømme på, ender jeg med at ligge lidt alene efter front gruppen og foran forfølgerne. Sådan svømmer jeg det meste af vejen indtil jeg hægter mig på en som også er blevet smidt af frontgruppen, og jeg ligger så på hans fødder resten af svømmeturen. Jeg er oppe af vandet på 30:38 – Lige efter planen

Cykling

 

Efter et super hurtigt skift i T1 var det op på cyklen med en god følelse i kroppen! Ruten er en rundstrækning med en lille ekstra sløjfe, som skal køres 4 gange. Skiftezonen ligger i et hul, så indenfor de første 70m skal man op ad en bakke. Jeg tager den med ro og holder høj kadance. Jeg ligger mig i bøjlen og begynder at træde mine 250watt, men det føltes ikke helt som det skal. Jeg mærker lidt smerter i hoften, men det plejer at forsvinde efter 5-10km, så jeg beslutter mig for, at starte ud med 230watt og øge når hoften er klar. Som forudsagt forsvinder hoftesmerten og jeg begynder at øge stille og roligt til 250watt. Jeg kan ikke rigtig finde mit flow, og efter de første 50km begynder jeg at få alvorlig ondt i lænden og ballemusklen/hoften i begge sider. Jeg forsøger at ignorere det, men jeg kan ikke presse mere en 200-220watt ud i pedalerne – øv! sådan ligger jeg og kæmper de næste 30km, indtil jeg finder lidt flow i cyklen igen og kan træde lidt flere watt. Jeg er tilbafe i T2 efter efter 2 timer og 35min med 230Watt og knap 36km/t – stort setback!

Løb

 

Jeg kommer ind i T2 efter den skuffende cykeltur. Jeg trækker vejret dybt, og får et godt skift. Jeg løber ud af skiftezonen og hører min familie heppe på mig, og jeg beslutter mig for at at lægge cykelturen bag mig og fokusere på et flydende og let løb med god fart i benene! Løberuten er en rundstrækning på 2,6km som skal løbes 8 gange. De første 5 omgange går som de skal med mellem 4:10 – 4:15min/km. De næste 2 omgange går gassen lidt af benene og farten bliver modvilligt sænket til 4:20 – 4:25min/km. Sidste runde finder jeg farten igen, og løber sidste runde med 4:15min/km. Jeg ender med at løbe på 1 time og 31min med et pace på 4:18min/km – næsten efter planen!

Opsumering

 

Både svømning, løb og mine skift sad lige i skabet, og det vil jeg glæde mig over! Cykling gik ikke helt som den skulle på trods af faktisk ret friske ben. Her er der helt sikkert noget at arbejde med, og det vil jeg tage fat i med det samme! Jeg endte med en slut tid på 04:40:35 som gav en 6 plads over all, med 7 minutter til podiet. Alt i alt er jeg tilfreds med dagens indsats. Jeg har lært et par ting, som jeg vil tage med videre i min træning mod IM CPH

 

Nu handler det om at restituere, og blive klar til de mange træningstimer som venter. Og det betyder en tur ud til Lene fra Fysioterapi Aarhus, Som sæsonen igennem holder min krop skadesfri og klar til de lange dage på cyklen, som venter forude!

 

Læs mere om Lene ved at klikke her.